
İstanbul Kent Haber, sabah ve akşam saatlerinde yaşanan trafik keşmekeşini masaya yatırdı: ‘Okul servisleri mi, toplu taşıma mı, özel araçlar mı suçlu?
2025-2026 eğitim öğretim yılının başlamasıyla birlikte İstanbul’un kronikleşen trafik sorunu yeniden nüksetti. Sabah 07:00-09:00 ve akşam 15:00-18:00 saatleri arasında başta ana arterler olmak üzere şehrin dört bir yanındaki trafik, adeta felç oldu. İstanbullular, yolculuk sürelerinin iki, hatta üç katına çıktığını belirtirken, uzmanlar çözüm için acil önlemler alınması gerektiğini vurguluyor.
1. Sorunun Boyutu: Rakamlarla Trafik Karnesi
- Veri: İBB Trafik Yönetim Merkezi’nden veya navigasyon uygulamalarından (Google Maps, Yandex Maps) alınan güncel verilerle:
- “Okulların açıldığı hafta, Boğaziçi Köprüsü’ndeki sabah trafiğinin ortalama hızı 15 km/s’ye düştü.”
- “E-5 ve TEM güzergahında yolculuk süreleri %40-60 oranında arttı.”
- “Kadıköy- Taksim metrosuna binen yolcu sayısı, hafta içi %25 arttı.”
2. Ana Sebepler: İşte O Bilanço
- Okul Servisleri: Sayıları on binleri bulan okul servislerinin, yoğun saatlerde yavaşlamalara ve duraklamalara neden olması.
- “Çocuğumu Kendim Bırakırım” Diyen Ebeveynler: Güvenlik endişesi veya servis ücretlerinden kaçınan ailelerin, özel araçlarıyla okul önlerinde yarattığı ek trafik yükü.
- Toplu Taşımadaki Yoğunluk: Öğrenci ve veli nüfusunun toplu taşımaya yüklenmesiyle metrobüs, metro ve otobüslerde yaşanan aşırı doluluk ve bekleme sürelerinin uzaması.
- Işıklar ve Oyun Saatleri: Okul giriş-çıkış saatleriyle, işe giriş-çıkış saatlerinin çakışması.
3. En Riskli Bölgeler: İstanbul’un Yeni Darboğazları
- Avrupa Yakası: Maslak, Mecidiyeköy, Zincirlikuyu, Vadi İstanbul çevresi, Bağcılar- Bakırköy arteri.
- Anadolu Yakası: Ümraniye- Kadıköy hattı, Ataşehir çevresi, Bağdat Caddesi girişleri, Kozyatağı Kavşağı.
- Okul Bölgeleri: Özellikle kolejlerin ve büyük kampüslerin yoğun olduğu Sarıyer, Ataşehir, Bahçeşehir gibi ilçeler.

4. Vatandaşın ve Sürücülerin Sesinden Yansımalar:
- Servis Şoförü (Ahmet Bey): “Her okulun önünde en az 10-15 dakika beklemek zorunda kalıyoruz. Arkamızda kuyruk oluşuyor, eleştiri oklarına hedef oluyoruz. Belediyelerin okul çevrelerinde servisler için bekleme alanı yapması şart.”
- Veli (Ayşe Hanım – Kadıköy): “Çocuğumu servise vermeye içim elvermiyor. Arabayla bırakıyorum ama okul önünde inanılmaz bir kaos yaşanıyor. 10 dakikalık mesafe için 45 dakika uğraşıyoruz.”
- Ofis Çalışanı (Mehmet Bey – Mecidiyeköy): “Metrobüs her zamankinden daha tıklım tıklım. İnsanlar birbirine giriyor. Okulların açılmasıyla birlikte ulaşımım en az bir buçuk saat daha uzadı.”
5. Çözüm Önerileri: Uzmanlar Ne Diyor?
- Kademeli Mesai ve Okul Saatleri: Kamu ve özel sektörde mesai başlangıç saatlerinin ve okul giriş saatlerinin 15-30 dakika kaydırılması.
- Okul Servis Rotası Optimizasyonu: Belediyeler ve okul yönetimleri iş birliğiyle, servis rotalarının yeniden düzenlenmesi ve trafiği en az etkileyecek şekilde planlanması.
- “Okul Yolu” Projeleri: Güvenli yürüyüş ve bisiklet yollarıyla, kısa mesafedeki öğrencilerin araç kullanımının azaltılması.
- Toplu Taşıma Kapasitesinin Artırılması: Yoğun saatlerde metro ve metrobüs sefer sıklığının artırılması.
İstanbul da Her Yıl Artan Trafik Sorunu Giderek Büyüyor.
İstanbul‘un trafik sorunu, her yıl olduğu gibi bu yıl da eğitim-öğretim yılının başlamasıyla kendini bir kez daha gösterdi. Sorun sadece bir ulaşım meselesi değil, aynı zamanda bir şehirleşme ve planlama sorunu. Çözüm, tek bir kurumun değil, belediyeler, okullar, aileler ve iş yerlerinin koordineli bir şekilde hareket etmesinden geçiyor. Aksi takdirde, her yıl bu tarihlerde aynı keşmekeşi yaşamaya devam edeceğiz.